Laboratoř neformálního vzdělávání 2019

Laboratoř neformálního vzdělávání je koncipována jako mini-konference, kde budeme sdílet výsledky a výstupy dvou projektů, kterým se jako Asociace neformálního vzdělávání (ANEV) věnujeme. Oba projekty se snaží přinášet kvalitu a inspiraci nejen do práce s mládeží, ale i do neformálního vzdělávání.

  1. Česko-slovenský Slabikář neformálního vzdělávání v práci s mládeží je publikace věnující se prakticky neformálnímu vzdělávání od hledání toho, co dělat až po vyhodnocení již konkrétní vzdělávací aktivity. Podnětem pro vznik Slabikáře bylo dlouhodobé školení Marker CS, které jsme již třikrát realizovali – školení, byť dlouhodobé, totiž nemohlo pokrýt všechna témata do potřebné hloubky a šíře. Ve Slabikáři je ale možné se dočíst i o dalších tajích vzdělávacích aktivit v práci s mládeží. V rámci Slabikáře jsme vytvořili i e-learning zaměřený konkrétně na Bloomovu taxonomii.
  2. FutureLabs se zabývá inovativními možnostmi a přístupy v neformálním vzdělávání v práci s mládeží, zaměřuje se na sociální inovace v přímé práci s mladými lidmi, a současně na digitální práci s mládeží. Partneři projektu během uplynulých dvou let sbírali příklady dobré praxe z obou oblastí a vytvořili metodickou publikaci, v které si můžete přečíst o inovativních přístupech a načerpat inspiraci z popisu otestovaných aktivit, z nichž vznikla ucelená metodika.

Konference je rozdělena do dvou částí – (1) představení inspirace z projektů a (2) pásma workshopů, v rámci kterých si budete moci některá témata vyzkoušet na vlastní kůži.

Pro koho je návštěva Laboratoře správnou volbou?

  • Pracujete s mladými lidmi a máte chuť načerpat inspiraci?
  • Zajímá vás, jaké trendy dnes hýbou světem mladých?
  • Baví vás vzdělávat sebe i druhé?
  • Potřebujete vlít novou inspiraci do žil?
  • Chcete vědět, jak se učit a současně se dobře bavit?

Pokud jste na některou z předchozích otázek odpověděli ano, pak jste náš člověk!

Na začátku se dozvíte:

  • Čemu se ANEV věnuje,
  • Jakých mezinárodních projektů je součástí a jaké inspirativní výstupy a nástroje z nich do České republiky přináší,
  • Jaké o trendy hýbou světem mladých.

Součástí programu bude také křest zbrusu nové metodické publikace Slabikář neformálního vzdělávání a setkání s inspirativními profesionály v oblasti neformálního vzdělávání v práci s mládeží.
Je nám ctí oznámit, že se konference zučastní i Mgr. Michal Urban, ředitel odboru pro mládež MŠMT, který se ujme role kmotra našeho Slabikáře a oficiálně ho během akce pokřtí.

Kreativní workshopy

V druhé části konference budeme pořádat dvě kola kreativních workshopů. Každé kolo potrvá 45 minut. Učastníci budou mít na výběr vždy z 3 různých workshopů, jež slibují interaktivní zážitek (z procesu učení), při kterém se nevšední formou dozvíte nové informace, a otestujete si nástroje využitelné ve vaší vzdělávací praxi i v běžném životě.

I. kolo workshopů II. kolo workshopů
O inovacích inovativně Photovoice aneb řekni to fotkou
Drama a neformální vzdělávání Proč grafická facilitace
Taxonomie aneb Bloom není jen Orlando Neformálním vzděláváním k superlearningu

Popis jednotlivých workshopů

I. kolo:
O inováciách inovatívne
Aké sú niektoré nové prístupy v práci s mládežou a čo je vlastne vôbec inovatívne? Cez zaujímavú inovatívnu aktivitu s využitím QR kódov sa zoznámite s viacerými prístupmi, ktoré sme v rámci projektu Future Labs testovali s mladými ľuďmi. Bude to zorientovanie sa v tom čo je nové, na čo by sa to dalo využívať a prípadne čo vás zaujíma natoľko, aby ste si o tom chceli zisťovať viac :).
lektor Tomáš Pešek – téměř dvě desetiletí se věnuje potenciálu mladých lidí a těch, kteří s nimi pracují. Rád věci vymýšlí, zkouší přímo s mladými lidmi a co funguje, posouvá dále. Rozumí si se zážitkovým vzděláváním a profesionálně se věnuje i koučinku. Zajímá ho, čím žije mladá generace, ale i jaké jsou nové a inovativní přístupy v rozvoji mladých. Více na www.improve-se.sk

Taxonomie aneb Bloom není jen Orlando
Výzva vzdělávání – jak si stanovit cíle a výsledky, k nimž mají účastníci nebo studenti dospět. Bloomova taxonomie nám v tom může pomoci. Proč a jak budeme zkoumat během workshopu. V rámci workshopu proběhne i krátké představení e-learningu věnovaného právě panu Bloomovi.
lektorka Monika Novosádová – práci s mládeží a vzdělávání se věnuje od roku 1997. Ráda kombinuje různé přístupy, od sociální práce přes koučink a psychoterapii k neformálnímu vzdělávání. Vzdělávání se věnuje i v rámci své práce v Nadaci Via, která podporuje rozvoj místních komunit a sousedství, převážně v ČR.

Drama a neformální vzdělávání
Workshop pro ty, kteří (si) rádi hrají a zajímá je, jak divadlo zapojit do své práce. Podíváme se na to, jak využít techniky, hry a aktivity z improvizačního divadla, divadla utlačovaných a pohybového divadla v NFV tak, aby nás to bavilo a zároveň i něco naučilo.
lektorka Lucie Příšovská – pracuje s různými skupinami od dobrovolníků po akademické pracovníky. Věnuje se zejména výuce cizích jazyků, školitelským a prezentačním dovednostem a osobnostnímu rozvoji. V práci používá to, co ji samotnou baví: divadlo, pohyb, hlas a příběhy.

II. kolo:
Proč grafická facilitace
Fotky plné spomienok, jaskynné maľby, piktogramy v predajni, dopravné značky. Obrazy nás sprevádzajú od existencie ľudstva a častokrát majú väčší zmysel ako by sme na prvý pohľad povedali. Na workshope si povieme čo majú spoločné skôr vymenované pojmy, prečo je grafická facilitácia tak veľmi populárna a vyskúšame si prvé kroky ako na ňu.
lektor Juraj Víg – školitel neformálního vzdělávání, měkkých dovedností a osobního rozvoje. Grafik, marketér a komunitní organizátor. Jeho vášní je propojování lidí, kultur, nástrojů a nápadů.

Photovoice aneb řekni to fotkou
Photovoice – může fotka promlouvat? Jak využít a pracovat s původně kvalitativní výzkumnou metodou komunitního rozvoje a participativního mapování. Svým jednoduchým zadáním umožňuje zapojení skoro kohokoliv. S chytrými telefony, rozvojem využití internetu a chytrých sítí navíc tato metoda dostala nový rozměr a také větší atraktivitu v práci s mladými lidmi.
lektorka Lucie Schubert – oblast neformálního vzdělávání a podpora procesu učení jednotlivců a skupin jíž se věnuje téměř 20 let se jí stala optikou, skrz kterou se naučila dívat na svět. Od podpory osobního rozvoje mladých lidí, pracovníků s mládeží, pomáhajícím profesím byl jen krůček k oblasti sociálního podnikání, inovací a propojování sektorů. Lucii baví přenos metod z prostředí, kterému přináleží, do prostředí nového; lean canvas aplikovaný na neziskové projekty, Art of Hosting metody v businessu a státní správě. Kromě neformálního vzdělávání její srdce plane pro udržitelnost a aktuálně hackuje eventy s konceptem Green Events v agentuře M-Ocean. Vice na https://www.linkedin.com/in/lucieschubert/ nebo http://trainers.salto-youth.net/LucieFrisova/

Neformálním vzděláváním k superlearningu
Představte si, že si můžete splnit 1 přání: až se ráno probudíte, umíte něco, co jste se vždy přáli naučit. Co to bude? Hra na hudební nástroj? Cizí jazyk? Programování? A co takhle naučit se, jak se učit? To si pak další přání splní každý sám. Jak se učit se většina z nás ve škole neučila, daný čas na to všechno nestačí, ale několik tipů, triků jako inspiraci do budoucna v kontextu neformálního vzdělávání vám slíbit můžeme:-)
lektorka Jolana Dočkalová – v neformálním vzdělávání v práci s mládeží působí od roku 2002 v ČR i Evropě. Věnuje se strategickému rozvoji organizací, osobnímu i profesnímu růstu jednotlivců a rozvoji potenciálu týmů. K podpoře svých klientů využívá koučování, mentoring, vzdělávání i odborné poradenství. Baví ji propojovat koučovací principy a vzdělávání v různých kontextech. Zájemce z řad učitelů a pracovníků s mládeží školí, jak využívat koučovací přístup s dětmi, mladými lidmi, kolegy i rodiči.