“Lektoři dávají přednost kvalitě před kvantitou a pečlivě si vybírají, co nám chtějí dát ochutnat,” popisuje účastnice loňskou Laboratoř

5. 6. 2020

Tereza, která zavítala na Laboratoř neformálního vzdělávání v roce 2019, se s námi také podělila o její zážitky a postřehy ze setkání. Moc nás těší, že získané poznatky využila i v praxi učitelky na základní škole. 

Jako účastnice Laboratoře neformálního vzdělávání můžete sdílet své zkušenosti a zážitky z této mini konference. 

Co vás na Laboratoři nejvíce oslovilo?

Na první ročník Laboratoře jsem se opravdu těšila. Věděla jsem, jakými aktivitami se lektoři zabývají a že jsou jimi připravené věci vždy kvalitní. Dávají totiž přednost kvalitě před kvantitou a pečlivě si vybírají, co nám chtějí dát ochutnat. Laboratoř naprosto splnila má očekávání. Ochutnávka improvizačního divadla i práce s fotografiemi mě dost nadchly. A do jejich Slabikáře neformálního vzdělávání opravdu čas od času nahlédnu.

Co z toho jste využila v praxi?

Kudy chodím, tudy sosám 🙂 Jsem učitelka základní školy a ze všech aktivit, se kterými se kde potkám si do své výuky něco vezmu. Z divadla jsem si vzala úlohu podivných pantomim 🙂 Ano, zní to podivně a rozhodně to není správně terminologicky, ale tak jsem si to nazvala. Využívám je při rozcvičkách ve svých hodinách jazyků. Na Laboratoři jsem si vyzkoušela, jak mě to zbavilo ostychu. Teď to používám pro to, abych zbavila ostychu své žáky, aby se pak nebály mluvit. Vypadá to že to nemá nic společného, ale kupodivu to funguje 🙂

Plus si myslím, že až bude teď nastupovat druhý stupeň, rozhodně nám to pomůže v po-covidové reflexi v prvních společných hodinách.

V čem je podle vás Laboratoř neformálního vzdělávání jiná než ostatní vzdělávací akce? 

Rozhodně je jiná kvalitou. A také zaměřením. Účastnila jsem se už mnoha různých školících akcí. Všechny ale byly zaměřeny tématicky, týkaly se obvykle jedné vzdělávací oblasti. K téhle akci přistupuji ale úplně naopak. Vím, že se pořadatel nebude nikdy opakovat. Možná se bude dotýkat a navazovat na sebe, ale rozhodně se nestane, že workshopy budou stejné jako v minulých ročnících. Tady je každý workshop jiný. Ale jako úplně jiný 🙂 A hlavně jsou hvězdně obsazené. Každý z lektorů je připraven na pracovníky s mládeží, každý z nich si svou práci dokáže napasovat do reálných situací a popsat kdy a k čemu je super tu jeho aktivitu využít. A vám se v tu chvíli roztáčejí kolečka a všechno se vám spojuje a pak zjistíte, že už jen kývete hlavou s pusou dokořán, zatímco vaše ruce v rámci divadla hrají “balení balíku při pásové výrobě”… Budete si nejspíš chvílemi připadat jako blázni. Ale jako velmi kvalitně zaučení blázni 🙂

Poraďte nováčkům, kteří přijdou na Laboratoř poprvé, na co se mají připravit…  

K téhle otázce už asi nemám co víc dodat 🙂 Snad jen to, že svět pak už nebude nikdy jako předtím. Pokud si vyberete workshop, který bude třeba z trošku jiného odvětví, než byste si obvykle vybírali, jsem si jistá že vás totálně překvapí, jak je to zajímavé. Vlastně, to je to, co mě tam nejvíce táhne. Vždy si vyberu něco, čeho jsem se ještě nikdy nedotkla. Vím, že to bude zaměřeno na neformální práci s mládeží, takže úplně mimo člověk nebude nikdy. A pak se vždycky divím, jak mi to otevřelo obzor 🙂

Zúčastníte se Laboratoře 2020? Pokud ano, na co se nejvíc těšíte? 

Ano, pokud mi to okolnosti dovolí. Rozhodně to mám v plánu. A nejvíce se těším na EduScrum. Něco málo jsem si o tom četla, ale vůbec pořád netuším, o čem to jako je. Ale vím, že kdyby to nebylo zajímavé a podnětné, nikdy by to v programu zařazeno nebylo 🙂